Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego.
Uwarunkowania prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Model pracy z uczniem z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Ocena rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – najczęstsze zaburzenia komunikacji.
Mutyzm wybiórczy – objawy, kryteria diagnostyczne, przyczyny.
Metody i formy pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
Co to są emocje i skąd się biorą?
Rola emocji jako wskaźnika rodzaju i jakości sytuacji problemowej.
Błędy i bariery komunikacyjne, czyli czego nie robić.
Zachowania autoagresywne – zakres zjawiska, charakterystyka, rozpoznawanie.
Czynniki ryzyka i ocena zagrożenia na podstawie rozmowy i obserwacji.
Zjawisko rozpowszechniania zachowań autoagresywnych – strategie interwencji.
Podstawy teoretyczne terapii behawioralnej i jej cele.
Indywidualne systemy wzmocnień.
Kształtowanie zachowań pożądanych.
Techniki uczenia stosowane w terapii behawioralnej. Generalizacja umiejętności.
Fazy procesu przystosowania rodzica do sytuacji niepełnosprawności / zaburzenia rozwojowego dziecka.
Zespół wypalenia sił u rodziców.
Konieczność objęcia dziecka wsparciem specjalistycznym - techniki rozmów z rodzicami.