Techniki i metody skutecznego uczenia się.
Metody szybkiego zapamiętywania.
Elementy treningu twórczości na zajęciach rozwijających umiejętności uczenia się.
Etapy rozwoju inteligencji emocjonalnej dziecka.
Gry i zabawy rozwijające samoregulację emocji złości, smutku i strachu.
Bajkoterapia i filmy, które wspierają radzenie sobie ze złością, smutkiem i strachem.
Natura motywacji i najważniejsze mity na temat motywowania.
Przegląd teorii motywacji w kontekście pracy z uczniem.
Motywowanie uczniów do aktywności podczas zajęć lekcyjnych.
Podstawowe założenia pracy z dzieckiem metodami skoncentrowanymi na rozwiązaniach.
Istota relacji między dorosłym a dzieckiem.
Dziecko w roli eksperta – poszukiwanie zasobów i przeformułowanie problemu na umiejętność.
Jak powstaje złość – czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz reakcje mózgu.
Źródła złości i strategie reagowania – sprzymierzeńcy czy "odcinacze" równowagi?
Radzenie sobie ze złością – praktyczne zastosowania nowych rozwiązań.
Ocena rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – najczęstsze zaburzenia komunikacji.
Mutyzm wybiórczy – objawy, kryteria diagnostyczne, przyczyny.
Metody i formy pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
Fazy procesu przystosowania rodzica do sytuacji niepełnosprawności / zaburzenia rozwojowego dziecka.
Zespół wypalenia sił u rodziców.
Konieczność objęcia dziecka wsparciem specjalistycznym – techniki rozmów z rodzicami.
Podstawy teoretyczne terapii behawioralnej i jej cele.
Indywidualne systemy wzmocnień.
Kształtowanie zachowań pożądanych.
Techniki uczenia stosowane w terapii behawioralnej. Generalizacja umiejętności.
Autyzm a zespół Aspergera.
Diagnoza ucznia.
Charakterystyka zespołu Aspergera (zaburzenia komunikacyjne, społeczne, stereotypowe zachowania i zainteresowania) – formy pracy i terapia.
Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego.
Uwarunkowania prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Model pracy z uczniem z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Akty prawne regulujące pracę nauczyciela współorganizującego.
Zadania i obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie.
Współpraca nauczyciela współorganizującego z innymi nauczycielami.