Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego.
Uwarunkowania prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Model pracy z uczniem z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
Ocena rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – najczęstsze zaburzenia komunikacji.
Mutyzm wybiórczy – objawy, kryteria diagnostyczne, przyczyny.
Metody i formy pracy z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym.
Co to są emocje i skąd się biorą?
Rola emocji jako wskaźnika rodzaju i jakości sytuacji problemowej.
Błędy i bariery komunikacyjne, czyli czego nie robić.
Jak powstaje złość – czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz reakcje mózgu.
Źródła złości i strategie reagowania – sprzymierzeńcy czy "odcinacze" równowagi?
Radzenie sobie ze złością – praktyczne zastosowania nowych rozwiązań.
Podstawowe założenia pracy z dzieckiem metodami skoncentrowanymi na rozwiązaniach.
Istota relacji między dorosłym a dzieckiem.
Dziecko w roli eksperta – poszukiwanie zasobów i przeformułowanie problemu na umiejętność.
Zachowania autoagresywne – zakres zjawiska, charakterystyka, rozpoznawanie.
Czynniki ryzyka i ocena zagrożenia na podstawie rozmowy i obserwacji.
Zjawisko rozpowszechniania zachowań autoagresywnych – strategie interwencji.
Zachowanie: jak je definiować i mierzyć?
Analiza zachowania: określenie czynników wpływających na zachowanie.
Skrzynka z narzędziami – metody postępowania przed i po wystąpieniu trudnego zachowania dziecka.
Motywacja Błyskawiczna – założenia, etapy.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna.
Wywieranie wpływu na tych, którzy chcą i nie chcą zmiany – przełamywanie oporów.
Natura motywacji i najważniejsze mity na temat motywowania.
Przegląd teorii motywacji w kontekście pracy z uczniem.
Motywowanie uczniów do aktywności podczas zajęć lekcyjnych.
Autyzm a zespół Aspergera.
Diagnoza ucznia.
Charakterystyka zespołu Aspergera (zaburzenia komunikacyjne, społeczne, stereotypowe zachowania i zainteresowania) – formy pracy i terapia.