MP

Metodyka przedmiotowa

ISOS

Znaczenie przestrzeni i ruchu w rozwoju dziecka/ ucznia.
Zabawy i ćwiczenia fizyczne w przedszkolu i szkole z uwzględnieniem różnicy między zabawą a ćwiczeniami fizycznymi.
Metody i formy aktywności ruchowej w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Polskie tańce narodowe jako element dziedzictwa kulturowego.
Koordynacja ruchowo-słuchowa przy muzyce i do muzyki.
Układy choreograficzne do wybranych tańców narodowych oraz do muzyki inspirowanej folklorem.

Zasady pedagogiki Montessori- zorganizowanie przestrzeni dla dzieci.
Ćwiczenia praktycznego dnia Marii Montessori.

Typologia zadań tekstowych.
Strategie rozwiązywania zadań tekstowych.
Myślenie twórcze i rozwiązywanie problemów na lekcji.

Wybrane narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i ich zastosowanie w pracy nauczyciela.
Zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji.

Podstawy prawne oceniania szkolnego.
Ocenianie – procedura szkolna czy metoda nauczania?
Pułapki kultury błędu i tradycyjnego oceniania na języku polskim.

Argumentacyjne formy wypowiedzi pisemnej w podstawie programowej języka polskiego.
Kryteria oceny rozprawki na egzaminie ósmoklasisty i ich związek z metodyką nauczania tej formy wypowiedzi.
Przykład a argument – ćwiczenia w modelowaniu biegłości argumentacyjnej.

Różnice między wypracowaniem z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Zakres tematyczny wypowiedzi argumentacyjnej na poziomie rozszerzonym.
Rodzaje tematów wypracowań na poziomie rozszerzonym.

Błędy jako naturalny element procesu uczenia się.
Kultura akceptacji błędów.
Praktyczne ćwiczenia i zadania, które uczą przez próbowanie i popełnianie błędów.

Uczenie się i grywalizacja. Warunki grywalizacji edukacyjnej
Gry tradycyjne na lekcjach matematyki.
Wykorzystanie gamifikacji w edukacji matematycznej.

Skuteczne techniki notowania.
Aranżacja klasowej przestrzeni w sposób sprzyjający kreatywnej pracy.
Rodzaje zadań w Myślącej Klasie i sposoby ich wprowadzania.

Tworzenie dobrych zadań problemowych.
Notowanie grupowe.
Skuteczne notowanie indywidualne.

Optymalne środowisko sprzyjające uczeniu się.
Uczeń, który się uczy, kontra uczeń nauczany.
Skuteczne uczenie się w każdej fazie lekcji (cele lekcji, monitorowanie, sprawdzanie osiągnięcia celów).

4K – czym są kompetencje przyszłości i jak je kształtować podczas lekcji historii i wos-u.
Korzyści z rozwoju i stosowania 4K dla uczniów i nauczyciela.
Konstruowanie codziennych aktywności z uwzględnieniem kompetencji przyszłości na lekcjach historii i wos-u.

Debata oksfordzka jako metoda i narzędzie kształtowania postaw obywatelskich w szkole.
Zasady debat oksfordzkich.
Kompetencje komunikacyjne.

Metody i formy pracy na lekcjach powtórzeniowych z historii.
Zasady zwiększania skuteczności nauczania–uczenia się historii.
Lekcja powtórzeniowa – pomysły w praktyce.