WO

Wychowanie i opieka w szkole

ISOS

Mindfulness w szkole – teoretyczne i praktyczne podstawy.
Być tu i teraz – praktyczny wstęp do uważności.
Gry i zabawy uważności.

Psychospołeczny rozwój uczniów w okresie adolescencji.
Kryzys i jego potencjał rozwojowy.
Elementy budowania odporności psychicznej.

Droga wychowawcza uczącego się i wyrokującego.
Pytania pełne ciekawości w rozmowach grupowych i indywidualnych.
Rozmowy wychowawcze z uczniem – przykłady dobrych praktyk.

Historia, cele i założenia programu.
Pozytywne podejście: nauczyciel uprzejmy i stanowczy jednocześnie.
Ludzki mózg i jego wpływ na umiejętności i zachowanie.

Etapy rozwoju inteligencji emocjonalnej.
Gry i zabawy rozwijające samoregulację emocji złości, smutku i strachu.
Bajkoterapia i filmy, które wspierają radzenie sobie ze złością, smutkiem i strachem.

Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów.
Komunikacja interpersonalna jako źródło działań mediacyjnych.
Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania procedur mediacyjnych.

Rozwój psychoseksualny człowieka: ekspresja seksualna w okresie dzieciństwa, dorastania i wczesnej dorosłości.
Zachowania normatywne i nienormatywne dzieci i młodzieży w obszarze seksualności i sposoby interwencji.
Warunki udanego dialogu z dziećmi i młodzieżą w zakresie zachowań seksualnych.

Dlaczego cyberprzemoc nie jest zmediatyzowaną formą przemocy?
Nierozpoznane zagrożenia cyfrowe i ich wpływ na dzieci i młodzież.
Algorytmizacja emocji i zachowań, czyli jak internet kształtuje najmłodszych użytkowników.

Zjawisko samookaleczeń u uczniów – czynniki ryzyka i czynniki ochronne.
Ocena ryzyka i stopnia zagrożenia zjawiska samookaleczenia.
Interwencja w sytuacji samookaleczania ucznia.

Wykorzystywanie seksualne – postać ofiary i sprawcy.
Objawy wykorzystania seksualnego u dziecka i nastolatka.
Rola szkoły w udzielaniu wsparcia i reagowaniu na zachowania seksualne wobec dzieci.

Wprowadzenie do pojęcia neuroróżnorodności – profile neuroróżnorodności, charakterystyka uczniów.
Mocne strony i talenty uczniów neuroróżnorodnych.
Wyzwania w funkcjonowaniu szkolnym – strategie pracy dydaktycznej i wychowawczej.