DM

Doradztwo metodyczne

ISOS

Cele i walory „mapy myśli” w konstruowaniu notatek.
Etapy tworzenia „mapy myśli”.
Przykład wykorzystania metody w pracy z lekturą „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego.

Cele i założenia metody sokratejskiej.
Sokrates a współczesny coaching.
Pytania sokratejskie przy omawianiu tekstów literackich.

Cele i walory prowadzenia lekcji metodą dyskusji punktowanej.
Etapy dyskusji punktowanej.
Przykład arkusza oceny metody.

Założenia, cele i etapy pracy metodą ćwiczeń redakcyjnych.
Siedem kroków do idealnej rozprawki.
Sketchnoting na przykładzie „Dziadów” cz. II Adama Mickiewicza.

Wpływy i zależności literackie w tekstach z podstawy programowej.
Analiza wybranych dzieł literackich pod kątem intertekstualnym.

Dziennikarstwo jako pasja.
Informacja a recenzja. Tworzenie tekstów prasowych.
Wywiad – sztuka rozmowy.

Cele i kryteria nauczania.
Techniki zadawania pytań i organizowanie dyskusji na lekcjach języka polskiego.
Pisemna i bieżąca (ustna) informacja zwrotna.

Kryteria oceniania jako podstawa do udzielenia informacji zwrotnej.
Rodzaje pisemnej informacji zwrotnej udzielanej uczniom na języku polskim.
Pisemna informacja zwrotna do pracy ucznia na lekcji języka polskiego w szkole podstawowej do wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym, twórczym oraz do krótkich tekstów użytkowych.

Wypowiedź o charakterze retorycznym na egzaminie ósmoklasisty, zasady oceniania.
Teza, argumenty i przykłady w przemówieniu.
Środki retoryczne w przemówieniu.

„Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego od roku 2024/2025 w świetle uszczuplonej podstawy programowej i informatora o egzaminie ósmoklasisty CKE.
Życie i twórczość Stefana Żeromskiego. Wątki biograficzne w powieści „Syzyfowe prace”.
Wybrane części „Syzyfowych prac” Stefana Żeromskiego – dobór metod i form pracy na lekcjach języka polskiego z lekturą omawianą we fragmentach.

„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza od roku 2024/2025 w świetle uszczuplonej podstawy programowej i informatora o egzaminie ósmoklasisty CKE.
Wybrane fragmenty lektury „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza – dobór metod i form pracy na lekcjach języka polskiego z lekturą omawianą we fragmentach.
Wybrane fragmenty lektury „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza na lekcjach z uczniem obcojęzycznym.

Ocenianie kształtujące w nauczaniu pisania – kryteria sukcesu.
Rola kryteriów sukcesu w konstruowaniu karty samooceny uczniowskiej.
Projektowanie i praktyczne zastosowanie kart samooceny w rozwijaniu umiejętności pisania.

Rola gier dydaktycznych w procesie uczenia się matematyki.
Rodzaje gier matematycznych.
Kryteria wyboru gry matematycznej w odniesieniu do indywidualnych potrzeb uczniów.

Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie.
Jak uczyć matematyki dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Monitorowanie postępów w nauce dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Czym są umiejętności analityczne?
Jak rozwijać umiejętności analityczne na lekcjach?
Przykłady ćwiczeń rozwijających umiejętności myślenia analitycznego na lekcjach matematyki.

Umiejętność myślenia analitycznego, myślenie logiczne.
Trening logicznego myślenia – przykładowe ćwiczenia.
Metody nauczania matematyki rozwijające myślenie analityczne.