Podstawowe założenia teoretyczne i praktyczne Porozumienia bez Przemocy (NVC).
Język serca w praktyce – cztery kroki NVC.
Aktywne słuchanie i dawanie – empatia.
Rozpoznawanie objawów depresyjnych u dzieci i młodzieży.
Ryzyko i ocena zachowań samobójczych u ucznia z objawami depresyjnymi.
Procedury postępowania w sytuacjach autoagresji, depresji, ryzyka próby samobójczej.
Gra psychologiczna: istota, przebieg, mechanizmy, funkcje.
Strategie i techniki komunikacyjne ułatwiające przerwanie gry.
Strategie komunikacji z rodzicami w zależności od ich postaw.
Kryzys – definicja, rodzaje, funkcjonowanie psychospołeczne ucznia i jego rodziny.
Zasady interwencji kryzysowej w szkole.
Strategie udzielania pierwszej pomocy emocjonalnej uczniom w kryzysie.
Natura motywacji i najważniejsze mity na temat motywowania.
Motywowanie uczniów do aktywności podczas zajęć lekcyjnych.
Motywacja Błyskawiczna - metoda pracy z oporem ucznia.
Myślenie analityczne i skuteczne sposoby jego rozwijania – projekty badawcze, studia przypadków, laboratoria interdyscyplinarne.
Interdyscyplinarne projekty edukacyjne – praca metodą projektu.
Technologie informacyjne i sztuczna inteligencja w roli asystenta edukacyjnego nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych.
Diagnoza potencjału ucznia i jej znaczenie w procesie dydaktycznym.
Skuteczne nauczanie i uczenie się w oparciu o wykorzystanie potencjału ucznia.
Aplikacje rozwijające potencjał ucznia.
Charakterystyka procesów poznawczych ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Dobór treści, metod i formy pracy do możliwości intelektualnych ucznia.
Komponenty oceniania, ocena postępów w odniesieniu do rozwoju psychospołecznego ucznia.
Rozwój i funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu.
Rola układu nerwowego w procesie przetwarzania emocji i odbierania bodźców.
Specjalne potrzeby edukacyjne, czyli jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu.
Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych w praktyce i podstawy prawne.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego.
Komputer i smartfon – dobrze wykorzystane narzędzia w procesach edukacyjnych.
Aplikacje i programy służące do planowania, przygotowania i przeprowadzenia zajęć.
E-zasoby – tworzenie i udostępnianie z uwzględnieniem prawa autorskiego.
Sztuczna inteligencja – definicje, terminy, rodzaje.
Narzędzia i platformy wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Zasady bezpiecznego wykorzystania AI w pracy nauczyciela.