Myślenie analityczne i skuteczne sposoby jego rozwijania – projekty badawcze, studia przypadków, laboratoria interdyscyplinarne.
Eksperymenty i doświadczenia w modelu STEAM.
Interdyscyplinarne projekty edukacyjne.
Podstawowe założenia teoretyczne i praktyczne Porozumienia bez Przemocy (NVC).
Język serca w praktyce – cztery kroki NVC.
Aktywne słuchanie i dawanie – empatia.
Rozpoznawanie objawów depresyjnych u dzieci i młodzieży.
Ryzyko i ocena zachowań samobójczych u ucznia z objawami depresyjnymi.
Procedury postępowania w sytuacjach autoagresji, depresji, ryzyka próby samobójczej.
Gra psychologiczna: istota, przebieg, mechanizmy, funkcje.
Strategie i techniki komunikacyjne ułatwiające przerwanie gry.
Strategie komunikacji z rodzicami w zależności od ich postaw.
Kryzys – definicja, rodzaje, funkcjonowanie psychospołeczne ucznia i jego rodziny.
Zasady interwencji kryzysowej w szkole.
Strategie udzielania pierwszej pomocy emocjonalnej uczniom w kryzysie.
Charakterystyka procesów poznawczych ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Dobór treści, metod i formy pracy do możliwości intelektualnych ucznia.
Komponenty oceniania, ocena postępów w odniesieniu do rozwoju psychospołecznego ucznia.
Rozwój i funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu.
Rola układu nerwowego w procesie przetwarzania emocji i odbierania bodźców.
Specjalne potrzeby edukacyjne, czyli jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu.
Edukacja włączająca jako edukacja wysokiej jakości – założenia i korzyści.
Cele oceny funkcjonalnej (perspektywa ucznia, rodzica, nauczyciela).
Nauczyciel współorganizujący w klasie zróżnicowanej – rola i zadania.
Język edukacji szkolnej - zagadnienia teoretyczne.
Podejście edukacyjne w nauczaniu uwrażliwionym na język.
Materiały wspomagające dydaktykę na lekcjach przedmiotowych.
Wybrane narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i ich zastosowanie w pracy nauczyciela.
Zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji.
Sztuczna inteligencja – definicje, terminy, rodzaje.
Narzędzia i platformy wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Zasady bezpiecznego wykorzystania AI w pracy nauczyciela.
Zadania nauczyciela w procesie rozwoju zawodowego i osobowego.
Awans zawodowy – zadania, wymagania egzaminacyjne i kwalifikacyjne, dokumentacja.
Zadania mentora , opiekuna stażu.
Przepisy prawa oświatowego w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego.
Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z uwzględnieniem nowych form oraz realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.